تماس تلفنی کری با کرزی برای رفع تنش‌ بر سر دفتر طالبان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

سخنگوی حامد کرزی اعلام کرد: جان‌ کری در تلاش برای کاهش تنش‌ها با رئیس جمهوری افغانستان تلفنی صحبت کرده است.

 ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان اظهار کرد که ممکن است دولت افغانستان گفت‌وگوها بر سر توافقنامه دو جانبه امنیتی با آمریکا را ادامه دهد.

فیضی گفت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهوری افغانستان گفته است که پرچم طالبان و لوحه "امارت اسلامی افغانستان" از دفتر تازه گشایش یافته طالبان در قطر برداشته می‌شود.

فیضی افزود: کرزی به وزیر خارجه آمریکا گفته است که مردم افغانستان باید تحقق ضمانت‌هایی را که آمریکا در مورد نوعیت فعالیت دفتر طالبان در قطر داده است، عملا ببینند.

این در حالی است اوایل روز چهارشنبه دولت افغانستان اعلام کرده بود که به دلیل "تناقض میان گفتار و عمل آمریکا در مورد روند صلح با طالبان" گفت‌وگوها روی توافقنامه امنیتی با آمریکا را به حالت تعلیق در آورده است.

دولت افغانستان همچنین اعلام کرد که هیچ هیاتی برای مذاکره با طالبان به دوحه نمی‌فرستد.

دولت افغانستان خواستار این است تا دفتر قطر به "دفتر طالبان برای مذاکره" نامیده شود و هیچ نوع فعالیتی غیر از مذاکرات تحت رهبری دولت افغانستان از این دفتر صورت نگیرد.

سخنگوی کرزی به بی.بی.سی گفت که آمریکایی‌ها به دولت افغانستان اطمینان داده‌اند که طالبان از این دفتر به منظور یک نمایندگی سیاسی برای مقاصد غیر از مذاکرات صلح استفاده نخواهند کرد.

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان طالبان در قطر نیز تائید کرده است که آنها پرچم و لوحه "امارات اسلامی افغانستان" را از این دفتر بر می‌دارند.

دفتر طالبان در قطر به نام "دفتر امارت اسلامی افغانستان" روز سه‌شنبه گشایش یافت.

طالبان گفتند که در این دفتر به فعالیت‌های سیاسی نیز خواهند پرداخت.

طالبان در زمان حکومت بر افغانستان، عنوان "امارت اسلامی افغانستان" را برای این کشور به کار می‌برد.

در گشایش این دفتر هیچ نماینده‌ای از حکومت افغانستان حضور نداشت.

 

در پی واکنش شدید دولت افغانستان
تابلوی «امارت اسلامی افغانستان» از دفتر طالبان در قطر برداشته شد

در پی واکنش شدید دولت افغانستان به نصب تابلوی دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان در دفتر طالبان در دوحه، دولت قطر ناگزیر شد که این تابلو را بردارد.

خبرگزاری فارس: تابلوی «امارت اسلامی افغانستان» از دفتر طالبان در قطر برداشته شد+عکس

در پی گشایش دفتر طالبان در قطر و نامیده شدن این دفتر به نام امارت اسلامی افغانستان، شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به این امر اعلام کرد که مذاکرات امنیتی را با آمریکا به حالت تعلیق درمی‌آورد.

همچنین حامد کرزی شب گذشته در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا به نصب تابلو امارت اسلامی افغانستان به شدت انتقاد و آن را غیرقابل قبول عنوان کرد.

در این تماس تلفنی «جان کری» تصریح کرد که دولت قطر تابلوی دفتر طالبان تحت نام امارت اسلامی افغانستان را برداشته است و این دفتر فقط تحت عنوان دفتر طالبان به منظور انجام مذاکرات صلح فعالیت خواهد کرد.

در مقابل حامد کرزی خاطرنشان کرد که واکنش‌ها در افغانستان در رابطه با نحوه گشایش دفتر طالبان در قطر، به شدت منفی بوده است.

کرزی از وزیر خارجه آمریکا خواست که برداشتن تابلوی امارت اسلامی از دفتر طالبان در قطر باید از طریق رسانه‌ها در سطح بین‌المللی منعکس شود.

 

 

در همین حال تلویزیون الجزیره ویدئویی را منتشر کرد که در آن جای خالی تابلوی «دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان» دیده می‌شود.

همچنین خبرگزاری رسمی قطر شب گذشته در خبری اعلام کرد که نام دفتر طالبان در دوحه «دفتر سیاسی طالبان افغانستان» است.

 








June 20th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها